måndag 3 februari 2014

Somaliska grabbar lirar bandy - var är brudarna?

Borlänge i kombination med bandy, har satt Sverige på kartan. Man har låtit ett gäng somaliska grabbar som är bosatta på orten bilda ett bandylag, somaliska herrlandslaget i bandy, i integreringssyfte. Laget fick även en plats i bandy VM som spelades i ryska Irkutsk i januari 2014. Uppmärksamheten kring detta lag har varit enormt, både nationellt och internationellt har detta varit en nyhet, aldrig tidigare har man sett ett sådant sätt att angripa problematiken kring segregationen. Det ska till och med göras en film om det somaliska landslaget från Borlänge. 

Men jag tycker att man missat en viktig aspekt av detta integrationsprojekt. Jag säger som i den klassiska OLW reklamen från mitten av 90-talet, ni vet med de tuffa MC gänget som ordnat en fest, men tjejerna inte dyker upp. När de ringer upp tönten och frågar: Du, var är brudarna? Precis samma sak frågar jag mig när jag läser om detta fantastiska bandylag, var är brudarna? Detta integreringsprojekt som man satsats så mycket pengar på utesluter flickor! Hur kan det komma sig att man satsar sådana enorma resurser på pojkar, medan invandrartjejer lämnats åt sitt öde. Och ingen verkar reflektera över det!?

Skäms Sverige, det är 2014!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar