tisdag 18 december 2012

Klädkod eller arbetskläder för förskollärare?

Hur bör förskoleläraren gå klädda för att bäst kunna utföra sitt arbete? Finns det olämpliga kläder? och bör det finnas arbetskläder för förskollärare?

För att bäst kunna utföra de olika arbetsuppgifterna som finns på en förskola bör personalen ha på sig bekväma och funktionsenliga kläder. Utmanade plagg  som urringade tröjor, linnen eller korta kjolar hör inte hemma på förskolelärare i tjänst (och inte annan personal i skolan heller), anser jag. Vidare bör man framstå som gott exempel  för barnen och inte ha mössa eller keps inomhus och inte ha synliga tateringar eller piercingar. Det borde finnas en klädkod för personalen i förskolan, vilket skulle vara lediga byxor och piké (med kommunen/företagets logga på bröstet).

En av förskollärarna som deltar i lärarnas nyheters artikel som rör förskolelärares kläder på jobbet ,säger:
För många är det viktigt att få känna sig fina på jobbet. Dels för att de själva uppskattar det men också av hänsyn till barn, föräldrar och hela yrkeskåren. Det tycker till exempel Nicola Barker, som arbetar på en kommunal förskola i Borlänge.
- Kläderna sänder ut signaler till barnen om hur vi ser på dem och på vårt yrke. Därför tycker jag att det är tråkigt att vissa väljer att "klä ner sig" i noppiga fleecetröjor, fläckiga och trasiga kläder.
- Jag tycker att många klär sig fint i förskolan men ibland hör man kommentarer om att "jag ska minsann inte slita på mina egna kläder på jobbet". Jag tänker precis tvärtom, att barn verkligen lägger märke till hur vi klär oss, luktar och ser ut för övrigt och att de är värda att göra sig fin för. Men det betyder inte att man ska klä upp sig i festkläder.
Själv klär hon sig lite olika, i jeans, skjorta eller tröja/.../

Jag håller inte med Nicola i hennes resonemang. Man nedvärderar inte yrkeskåren bara för att man har på sig kläder som är anpassad till förskolemiljö. Det visar i mina ögon tvärtom att man tar sitt jobb på allvar. Brukar barnens mamma och pappa ha på sig skjorta och finare byxor/kjolar när de leker med sina barn hemma ? Svaret är nej. Barn ser inte om du är finklädd och lägger inte heller någon vikt vid vad du har på dig. Vad har du fått det ifrån Nicola?  Tror du att lilla Anna och Kalle bryr sig om att du har en rosa skjorta på dig? Eller är de mer intresserad av om du vill delta i deras lek eller läsa en bok för dem?

Jag skulle få mer fördomar om jag möttes av en förskollärare med skjorta och tighta byxor när jag hämtade mitt barn på förskolan än om jag möttes av en iklädd sportbyxor och enkel HM piké. Jag hade trott att den sistnämnde var mer engagerad med barnen och den andra lat och bara brydde sig om sitt yttre.

Frågan om förskollärare ska få arbetskläder har lyfts. Många menar att det skulle höja yrkeskårens status och underlätta för personalen, speciellt på vintrarna, då det krävs att man köper vinterkläder ur egen ficka, för att klara av att vara ute med barnen. Anledningen till att det inte är självklart att förskollärare får arbetskläder kanske beror på att det är ett kvinnodominera yrke?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar