tisdag 27 november 2012

Skoluniform i svenska skolor?

Många länder i världen har krav på skoluniform i landets skolor, tex Storbritannien och USA (privata skolor). I Sverige finns det inte några lagliga krav på att elever ska bära skoluniform men ett fåtal skolor har infört det.  Det har t ex internatskolan Lundsberg och Livets ords kristna gymnasium i Uppsala.

Det har uppkommit förslag om att skolor i Sverige ska få införa skoluniform. Detta förslag har inte fått något fäste eftersom det anses kränkande mot eleven att någon bestämmer vad denne ska ha för kläder på sig. (När blir inte barn och ungdomar kränkta i dag?) Några skolor (t ex Maria Elementar i Stockholm) har satt upp klädkoder, efter att elever haft på sig opassande kläder enligt rektorn. Klädkoden säger nej till: korta kjolar, piercingar och hängiga byxor. Detta har väckt ilska hos föräldrarna och ungdomarna som hävdar att det är fel att bestämma hur man går klädda.

Vad finns det då för argument som talar för och emot införandet av skoluniform.

För:
  • Tar bort märkeshetsen
  • Minskar mobbingen
  • Skapar en vi känsla med andra elever på skolan
  • Tar bort sociala skillnader

Emot:
  • Elever får inte vara sig själv, då kläder är ett sätt att visa vem man är
  • Mobbingen tar annan form än kläder
  • Dyrt för föräldrar att köpa uniformen
Jag personligen tror att införandet av skoluniform skulle påverka den svenska skolan positivt. Det starkaste argumentet för införandet av skoluniform tycker jag är att sociala skillnader jämnas ut genom att alla går enhetligt klädda. Viss typ av mobbing försvinner och unga och deras föräldrar behöver inte känna pressen att inhandla dyra märkeskläder. Att ungdomar förlorar sin identitet tycker jag inte är ett hållbart argument eftersom skoluniformen bara ska bäras under skoldagen och sedan är det fritt för varje elev att ta på sig sina egna kläder. Skoluniformen borde ses som en slags "arbetskläder".
 

1 kommentar:

  1. Håller med dig. När jag gick i skolan ville jag också ha en skoluniform. Det känns som om det blev mera jämställt i skolan då. Fast personligen skulle jag inte vilja ha kjol på mig utan skulle föredra att man fick ha byxor som tjej. :)

    SvaraRadera