söndag 25 november 2012

Lärarlegitimation höjer ej statusen på läraryrket

I ett desperat försök att höja statusen på läraryrket beslutade regeringen att införa krav på lärarlegitimation. Man menar att detta på sikt ska höja yrkets status då lärarlegitimationen krävs för att undervisning i skolan och därmed stänger ute obehöriga.

Det här måste vara det sämsta beslutet som fattats rörande svensk skola på väldigt länge. Hur tänker Jan Björklund och c/o? Hur kan en legitimation som endast syftar till att markera att du är behörig att arbeta i svensk skola, höja statusen på ett yrke? Det är ju inte så att legitimationen ger lärarna ökade befogenheter mot stökiga elever eller högre lön. Och det låga intagningskraven på lärarhögskolan kvarstår. Legitimationen är bara ett extra examensbevis.

Lärarlegitimation ska inte förväxlas med läkaryrket legitimation, där själva legitimationen är ett bevis på kunskap, kompetens och lämplighet. Och om man brister i sitt yrkesutövande kan man få sin legitimation indragen. En vårdsituation och en klassrumssituation kan inte jämföras, utan det är mycket svårare att avgöra om en lärare misskött sig rent pedagogiskt, eftersom undervisningen inte är individuell utan i grupp, till skillnad från vårdsituationen som är individuell. Vidare är det svårt att definiera vilka egenskaper som gör att man bli en bra lärare, till skillnad från läkaryrket, där det är lättare att rada upp vilka egenskaper och kunskaper som krävs. Detta gör att lärarlegitimationen förlorar sin mening.

Vad ska man med en legitimation till som inte grundar sig på personens kompetens och lämplighet? och som kan dras in om man missköter sig?

Nej det krävs att man går andra vägar för att höja statusen på läraryrket. T ex att man höjer standarden på lärarutbildningen, ger högre lön och fler befogenheter till lärarkåren .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar