På många kurser är salstentor ersatta med att studenterna
ska skriva hemtentamen i grupp eller enskilt, göra inlämningsuppgifter, skriva
PM, göra muntliga presentationer, leka lekar, spela teater osv. Engelsk litteratur
är sällan förekommande i kurslitteraturlistan, och om det nu skulle dyka upp en
kursbok på engelska, ignorerar många studenter boken då de har för dåliga
engelskkunskaper och använder istället sin gamla gymnasiebok för att inhämta
kunskaper om ämnet (ex historia och geografi). Hur kan det komma sig att studenter kan
använda sig av böcker man använde sig på gymnasiet och ändå klara godkänt på en
kurs på universitetet? Hur är den kursen utformad, kan man ju fråga sig.
Det är allmänt känt att det är kunskapsmässigt svagastudenter som samlas på lärarutbildningen, och det kan bli problem när man ska
läsa in ämneskunskaper på universitetets olika institutioner, där det generellt
sett är högre krav än på själva pedagogiken. För att få så många studenter
godkända som möjligt så väljer institutionerna att göra kurser som är specialutformade
för lärarstudenters långa kunskapsnivå, med lägre kunskapskrav och enklare
examinationer. Det kan t ex vara en kurs som för ”vanliga” studenter innebär
föreläsningar, ett fåtal seminarium och sedan en salstenta som examination, och
om lärarstudenter ska gå samma kurs kan upplägget vara, självstudier, massor
med seminarium och examinationen består av en grupphemtenta. Det är skrämmande att detta får förekomma! Det
är så fel som det kan bli, det borde ju snarare vara så att lärarstudenterna
skulle ha ännu svårare kurser eftersom de ska undervisa andra i ämnet!
Lärarutbildningen har få timmar lärarledd tid och mycket tid
ska ägnas åt självstudier. I vissa kurser kan det handla om 4 timmar i veckan
där man träffar en lärare för att ha ett seminarium eller föreläsning. Det kan jämföras med exemelvis en läkar- eller en civilingenjörsstudent som varje dag har lärarledd undervisning.
Det är med all rätt som universitet och högskolor runt om i landet
får sina examinationsrättigheter för lärarexamen indrgna.
Lärarutbildningen måste reformeras! Kunskapskraven för att antas till lärarprogrammet borde höjas till exempel genom att:
- kräva höga betyg (B eller A) från gymnasiet i svenska, egelska och det ämne man tänkt sig att undervisa i.
- Införa inträdesprov, t ex allmänbildning, spårktest och ämneskunskaper för det ämne man vill undervisa i. En del av inträdesprovet borde vara en intervjuer, där den blivande studentens verbala språkförmåga testas.
För att höja nivån på själva lärarutbildningen bör man:
- Ersätta alla oseriösa examinatinsformer till traditionella salstentor
- Ta bort alla specialanpassade kurser, och sluta att ta hänsyn till att vissa studenter inte kommer att klara av kurserna. Det är väl bara bra om man rensar ut de odugliga studenterna som inte har något att göra på programmet! Så gör man på alla andra utbildningar!
- Anpassa kursinnehållet efter vad studenterna ska undervisa i. När man ska jobba på lågstadiet är det en god idé att ägna flera terminer åt läs- och skrivutveckling och matemtik inte åt att kurser som lär dig drama och bild.
- Låt inte studenter som ska läsa till lågstadielärare gå tillsammans med blivande gymnasielärare när de läser pedagogikdelen. Det är olika pedagogiska verktyg som används när man jobbar med äldre barn och således bör studenter som tänkt sig att undervisa i högstadiet och gymnasiet läsa tillsammans.
Det är våra barn och
ungdomar som blir lidande om lärarutbildningen håller låg kvalitet, då den
utexaminerar okunniga lärare som ska undervisa dem i skolan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar