Vad beror detta på? Hur kan en yrkeskategori som på 60 talet
kunde mäta sig med läkaryrket i status, gått till att i dag anses vara den
lägsta akademiska examen man kan ha? Detta tror jag är de bidragande förändrade
faktorerna:
Attityd förändring till kunskap – Lärare sågs tidigare som
kunskapsauktoriteter, medan de i dag endast ses som hjälpredor till eleverna
som själva ska söka efter kunskap. Alla har väl hört det fina uttrycket ”Lärarna
ska vägleda eleverna till deras sökande efter kunskap”. Det är stor skillnad på att vara en
kunskapskälla/ kunskapsauktoritet till att bara vara en vägledare till
kunskapen. Vem har repsket för en lärare som inte har kunskapsauktoritet ?
I dagens skola får eleverna själva vara med och bestämma
över vad de vill lära sig. Är det inte vuxna med utbildning som ska ansvara för
att lägga upp undervisningens innehåll utifrån de krav som finns i samhället?
Hur ska en 7 åring kunna veta vad han vill lära sig i matematiken eller en 16
åringen i kemi?
Lärarnas befogenheter har förändras – Tidigare hade en
lärare makt och status och förtroende att hålla ordning i klassrummet och i dag
är läraren en hovnarr som måste gå försiktigt fram eftersom man fråntagit
dennes alla disciplinrättigheter och befogenheter. I dag har eleverna alla
rättigheter men inga skyldigheter. Eleverna får ifrågasätta allt! Läraren får
inte slänga ut stökiga elever, ge elever kvarsittning, ta mobiltelefoner trots
att de används under lektionstid, eller ge eleven ett rättvist omdöme om hur de
ligger till i ett ämne (man får inte berätta för eleven vad den är dålig på och
måste jobba mer på utan bara fokusera på det eleven kan) – för då kan eleverna
bli kränkta! Vidare får en lärare inte fysiskt gå in och sära på elever som
bårkar, för då har man gjort sig skyldig till barnmisshandel. Vem, oberoende om
det är elever eller föräldrar kan få förtroende för en lärare som helst saknar
befogenheter?
Lärarlönerna – Innan löneutjämningen, som syftade till att
utjämna lönerna mellan låginkomsttagarna och andra kom, hade lärare höga löner.
Men när man pressade ihop löneskillnaden halkade lärarna efter. Och i dag är
läraryrket det nästan sämsta betalada akademikeryrket. Undersökningar visar att man inte tjänar något
på att ha arbetat som lärare. Om man jämför vad en arbetare som bara har
gymnasieutbildning och en lärare med akademisk utbildning tjänar under ett
arbetsliv så har den outbildade tjänat mer. Vilken seriös och begåvad människa
vill läsa till lärare om man inget tjänar ekonomiskt på det?
Rekryteringen till lärarhögskolan – Det är inte någon vacker
syn man får när man tittar på dagens lärarutbildning, vare sig när det kommer
till studenterna eller till själva utbildningens upplägg och innehåll. Till
skillnad från förr i tiden då vi hittade de duktigaste studenterna på lärarutbildningen
med högt betygssnitt, så är det de studenter med låga betygssnitt frångymnasiet som söker till lärarutbildningen. Då intresset för lärarutbildningen
är lika med noll, så är det väldigt lätta att komma in vilket gör att ”vem som
helst” kan bli lärare i dag. Frågar man lärarstudenter varför det valde
lärarutbildningen svarar många ”för att jag inte kom in på något annat”. Är det av den anledningen vi vill att Sveriges
lärarkår valt sitt yrke?
Genusperspektivet på läraryrket – Läraryrket är ytterligare ett exempel på ett
yrke som avmaskuliniserats under de senare årtiondena på 1900-talet. Tidigare
var läraryrket ett manligt yrke med status och auktoritet och i dag är det ett
kvinnodominerat yrke utan status och befogenheter. Många menar att
avmaskuliniseringen bidragit till läraryrkets förfall. Jag hävdar dock att så
inte är fallet. Läraryrket kunde mycket väl varit ett statusyrke även idag,
trots att det är många kvinnor som väljer läraryrket. Problemet handlar mest om
andra faktorer som lön, befogenheter, kunskapsauktoritet och makt. Se
exempelvis på Finland, där läraryrket fortfarande har hög status, lärarkåren
består där av hög procent kvinnor.
Lärarexamens utformning – tidigare så läste man olika pedagogiska
kurser för att få en examen mot högstadiet, gymnasiet eller förskolan. I dag så
läser alla studenter samma pedagogiska kurser oberoende om man ska undervisa på
gymnasiet eller förskolan. Man hör att något är fel när blivande gymnasielärare
sitter i samma sal som förskolelärare under pedagogikkurserna, då det är helt annan
pedagogik för att lära ut i gymnasiet och i förskolan.
Det här är givetvis bara några faktorer som bidragit till
läraryrkets fall. Det är viktigt att Sverige gör något åt situationen, eftersom
barn och ungdomar i Sverige förlorar på att läraryrket har låg status. Det är
barnen och ungdomarna som förlorar möjligheten till att få en bra och konkurreskraftig
utbildning, då lärarnas kunskapsbas och pedagogiska färdigheter är avgörande
för att barnen ska lära sig. Och om vi har lärare som glidit igenom lärarutbildningen
utan att pluggat, saknar motivation och kunskaper som krävs för att utöva sitt
yrke är det en stor risk för kommande generationer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar