fredag 9 november 2012

Mulliga modeller dålig reklam för Sats

Bloggaren Katrin Zytomierska skrev ett inlägg på sin blogg där hon kritiserade Sats för att använt sig av en mullig tjej i sin reklam. Hela Sverige kom i gungning efter hennes uttalande och alla tycker Katrin har fel, fel, fel.

Jag kan hålla med om att Katrin är väldigt rak på sak och att hon går på väldigt hår. Men jag tycket faktiskt att hon har en poäng i det hon säger:

Jag ser på SATS reklam och blir helt matt. Här står Josephine 33 år gammal och ser nöjd ut. Josephine har tränat på SATS i 13 år och så här ser hon ut efter det.
1. Fy fan va pinsamt för SATS att marknadsföra det här resultatet på en tjej som tränat i 13 år????
2. Vem fan i helvete vill identifiera sig med det här? Vill någon se ut så här?

Jag håller med Katrin i det hon säger, trots att hon uttrycker sig lite klumpigt. Det är väldigt dålig reklam för Sats med runda modeller. Man blir inte inspirerad att träna när man ser Josephine. Att hon har denna kropp efter 13 års aktivt tränande skrämmer snarare bort folk från gymmet.

PK argumentet att man inte helt behöver koppla ihop sundhet och smalhet (vilket är sant), håller inte när man gör reklam för ett gym och en aktiv livsstil. Ett gym ska väl inspirera människor till att få estetiskt vackra kroppar? Gymreklamens budskap ska väl vara att man kan uppnå en vacker kropp genom regelbunden träning hos dem? Vem vill träna på ett gym om resultatet blir så där, trots 13 års träning!?


Här är bilden som fick Katrin Zytomierska att gå i taket. Tycker ni att detta är bra reklam för
Sats? Det tycker inte jag! Bilden är hämtad ifrån Aftonbladet.

Läs även mitt inlägg: Sats-Josephines försvarstal.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar