lördag 23 november 2013

Barilla vill ej ha homosexuella familjer i sina reklamfilmer

I september 2013 hamnade det berömda pastaföretaget Barilla i blåsväder. VD:n för pastaimperiet Guido Barilla uttryckte sig minst sagt klantigt när han i radio berättade om företagets inställning till vilken typ av familjer som man önskade ha med i sina reklamfilmer:

”Jag skulle aldrig göra en annons med en homosexuell familj”.
Han tillade:
”Om homosexuella inte gillar det kan de äta något annat"
Såna här typer av uttalande är kanske inte så smart att säga år 2013. Bara några dagar efter uttalandet gick Barilla ut i pressen och bad om ursäkt för vad han sagt och försökte släta över vad som hänt. 

Barillas politiskt inkorrekta ord ledde direkt till att grupper som arbetar för homosexuellas rättigheter runt om i världen uppmanade att bojkotta Barillas produkter. I Sverige 

skapades Facebook gruppen Barilla - nu ger vi igen, där man uppmanas att skicka tillbaka Barillas produkter. 

Man förstår att det är VD:ns högst personliga åsikter som kommer fram i uttalandet. Och visst har man rätt till sina egna åsikter, men när man representerar ett stort företag bör man uttala sig så att företaget gynnas. År 2013 är det inte gynnsamt att säga att man ogillar homosexuella!

Jag kan tycka att det är överdrivet att bojkotta Barialls produkter i protest för VD:ns uttalande. Till de i Sverige som skickat tillbaka Barillaprodukter vill jag säga så här: Det finns mycket i omgivningen som har upphovsmän som har homofobiska åsikter. Börjar ni se sig omkring i ert hem finns det nog mycket ni skulle behöva skicka tillbaka för att visa sitt stöd för homosexuella. 

QX   DN   DN 2   SvD  SvD


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar