måndag 11 november 2013

Svenska som andraspråks vara eller icke vara

Riksdagsledamot Sedat Dogru tycker att man ska slopa ämnet svenska som andraspråk. Han tycker bland annat att man skapar ett a- och ett b lag när svenskundervisningen delas upp och att de elever som läser svenska som andraspråk får dåligt självförtroende och att eleverna inte får rätt språkkunskaper när man läser det ämnet. 

Jag blev mycket förvånad när jag läste Dogrus artikel i SvD. Hans föreställning om ämnet svenska som andraspråk känns naiva och han verkar helt sakna kunskap om det ämne han debatterar. Det är klart att undervisningen har olika upplägg och innehåll beroende på om kusen vänder sig till människor som har språket som modersmål eller om kursdeltagarna har annat modersmål. 

En aspekt man måste tänka på är språkutvecklingen hos de som har svenska som modersmål.  Skulle man slopa ämnet svenska som andraspråk skulle det innebära att språkundervisningen tvingas anpassas efter de som inte har svenska som modersmål. Detta skulle leda till att undervisningen tvingades läggas på en lägre nivå  och som följd skulle eleverna läsa sig mindre. Alla skulle förlora på att ämnet svenska som andraspråk togs bort. 

Ingen elevgrupp är finare än någon annan, man har bara olika förkunskaper i ämnet vilket innebär att man måste ha olika utmaningar för  kunna utvecklas.

SvD 1    SvD 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar