måndag 1 april 2013

Dagens studenter, 90-talisterligger på 13- årings nivå

Ebba Lisberg Jensen, universitetslektor och programkoordinator vid Malmö högskola berättar i tidningen Universitetsläraren att hon anser att universiteten behöver en ny utbildningsstrategi eftersom dagens studenter ligger på 13 åringsnivå både inlärningsmässigt och språkligt. Hon berättar om situationen på Malmö högskola, där många studenter har svårt att förstå både muntliga och skriftliga instruktioner och inte kan läsa och skriva t ex vet många inte att en mening börjar med en versal och avslutas med punkt.  
Hon menar att de senaste tolv årens utbildningssystem resulterat i att den högre utbildningen nu har att hantera en epidemisk utbredning av bristande kunskaper och färdigheter.

Svenska gymnasier släpper igenom elever som inte är funktionellt skriftspråkliga och därmed möter stora svårigheter i sina högskolestudier.
Lisberg Jensen lyfter fram två centrala problemområden till dagens svaga studenter, och dessa är utbildningssystemet och curlingkulturen. Detta håller jag med henne om. Idag ställs det minimala krav på ungdomar i skolan, katederundervisningen är så gott som borta och ”korvstoppningskunskap” undviks så ofta det går. Eftersom konkurrensen om elever är hårda mellan skolorna (fria skolvalet), sätter man glädjebetyg trots att elever inte har goda språkkunskaper då man är rädda för att eleverna byter skola och därmed missar den egna skolan vinster. Detta leder till att studenter med svag kunskapsbas men med toppbetyg kommer in på universiteten och presterar därefter. Det faktum att dagens barn och unga blir södercurlade bidrar också till att de inte presterar bra. Många studenter är inte vana att stöta på problem och känner sig kränkta om de får underkänt på en tenta eller måste komplettera en skriftlig uppgift  
Vem är förvånad över att det ser ut så här i dag? Det är klart att avsaknad av kunskapsauktoriteter i skolan samt ett konkurrensbaserat skolsystem som leder till betygsinflation i kombination med dagens curlingkultur får konsekvenser för det uppväxande släktet?! Det är dags att vända detta sjunkande skepp!  

Kritiken på dagens universitetsstudenters språk är inte ny. I januari i år gav nio personer verksamma på historiska institutionen på Uppsala och Linköping universitet sin bild av dagens studenters språkförmåga, läs här. Mitt blogginlägg om den artikeln kan du läs här.  


SULF   Metro   Ystads allehanda   Sveriges radio 1   Sveriges radio 2



 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar