Högläsningen minskar i takt med läsförståelsen sjunker hos
svenska barn och ungdomar. En bidragande faktor till att barn i dag har problem
med läsförståelse kan bland annat bottna i minskad högläsning hemma under de
tidiga åren i livet. Högläsning ger bred språklig stimmulans. Där barn bland
annat lär sig läsa mellan raderna genom att ställa frågor, får större ordförråd
och får bra språkkänsla.
Varför har högläsningen minskat? En bidragande faktor kan vara att dagens
samhälle är mer stressigt än tidigare och mer statusinriktat där föräldrar har skyhöga krav på sig att köpa fina statusprylar till sina brn. I denna hets blir det lätt att man glömmer
barnen intellektuella behov och låter dem titta på TV eller spela tv eller dataspel, istället för att t ex läsa
högt för dem. Det kan även handla om ren okunskap hos dagens
föräldrargeneration. Man underskattar vikten av böcker och litar helt på att
barns kontakt med språket genom datoranvändande är tillräckligt för att deras
språkutveckling ska gå framåt. Vilket är helt fel!
Det inte överrakande att den senaste undersökningen från
2012 visar att det är främst högutbildande föräldrar som förstår vikten med
högläsning. Denna skillnad fanns inte för 30 år sedan.
Det är dags att ta detta problem på allvar! Tätare undersökningar
om föräldrars högläsningsvanor borde göras och utifrån dessa borde man sätta in
stödåtgärder. SvD 1 SvD 2 DN Sveriges radio Skånskan GP Lärarnas nyheter
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar