fredag 22 februari 2013

Rasistisk mejl av lektor på högskolan i Dalarna

Merhan Mahmoudi skulle börja läsa kursen idrottsjuridik på högskolan i Dalarna och skickade iväg en fråga om registreringen till  Hans-Erik Hellborg kursansvarig och lektor i i rättsvetenskap. Denne man är förtroendevald för centerpartiet i kommunfullmäktige i Rättvik. Mahmoudi skrev:
"Hej! Jag heter Mehran Mahmoudi. Jag har blivit antagen till Idrottsjournalistik 1. Hur registrerar jag mig? Mvh Mehran".
Hellborgs svar som kom inom några minuter var minst sagt en chock för Mahmoudi:
"Hej Anneli. Kan Du hjälpa mohammed - han kommer nog direkt från mecka/ mvh he".

Hellborg hade tänkt vidarebefordra Mahmoudis mejl till en kollega på kansliet, men istället råkar han skicka ett svar till honom. Hellborg ursäktar sig och menar att det var ett skämt och att formuleringen var avsedd för kansliet. Man kan ju fråga sig hur jargongen på högskolan i Dalarna ser ut bland personalen när han säger:
På kansliet skulle man inte ha uppfattat mig som det minsta rasistisk eller haft någon synpunkt på det.
Undrar hur många mejl med liknande innehåll kansliet får emottaga? Det är nästan så man frestas att begära ut en kopia på alla mejl som skickats till detta kansli från universitetslärare...

DN   Aftonbladet   SvD   Expressen

1 kommentar:

  1. Man blir verkligen chockade och bestört när man hör om sånt här. Det stormar för lite i vattenglaset denna dag.

    SvaraRadera