onsdag 1 maj 2013

Barn skriver brev till gymnasister: Bli vår lärare!

Till år 2020 kommer det att behövas 50 000 nya lärare. Inom naturvetenskapliga och tekniska ämnena är det mest akut lärarbrist, läsa t ex här. Det är inte förvånande att begåvade naturvetare vänder lärarutbildningen ryggen, då det finns gott om möjligheter till välbetalda prestigefyllda arbeten om man har fallenhet för matematik och naturvetenskap.  Varför skulle man välja att bli lärare och tjäna uselt och undervisa massor av kaxiga kids som skiter i vad du säger, när man t ex kan sitta i kostym på ett kontor, bära vit rock och rädda liv (läkare) eller bli tandläkare?

Det är allmänt känt att intresset för läraryrket är svagt i dag, de låga lönerna, outhärdliga arbetsmiljöer, och andra oförmånligheter skrämmer bort eventuella studenter till lärarprogrammet. Läget är kritiskt nu, och om man inte lyckas locka fler personer till att studera till lärare kommer det bli problem för Sverige.

Skolverket har därför startat en kampanj i syfte att höja antalet sökande till lärarutbildningen och på längre sikt ska det leda till fler behöriga lärare i Sverige. Den heter För det vidare, bli framtidens lärare.
Ett delprojekt i denna kampanj går ut på att barn och yngre tonåringar som är intresserad av naturvetenskap, matte och teknik skriver ett personligt brev där de berättar varför dessa ämnen är viktiga både för samhället och för dem själva, vidare tar de upp hur en bra lärare ska vara och motiverar varför det måste finnas lärare. Dessa brev har nu i mars delats ut till gymnasister i 3:e ring, som snart ska välja utbildning. Syftet är förståss att dessa brev ska påverka gymnasisterna i sitt utbildningsval och välja lärarutbildningen.

Gullig men ack så naiv kampanj. Varför ska natur, matte och teknik intresserade kids försöka påverka andra att välja lärarutbildningen? Varför kan de inte själv studera till lärare när de har rätt ålder inne? Självkart vill man påverka dagens gymnasister, eftersom de blir färdiga lärare lagom till den stora lärarkrisen börjar, det förstår jag.  Men denna klena och icke genomtänkta aktion påverkar inte ungdomarna. Hur seriöst tar en 18 åring på ett sådant brev? Hade du själv blivit motiverad att välja lärarprogrammet utav att ett barn i åk 8 berättar att hon vill bli läkare när hon blir stor och tycker att du ska läsa till mattelärare så du kan hjälp henne på vägen mot sin dröm att bli läkare?
”Jag vill bli läkare när jag blir vuxen, jag och många fler kommer inte att kunna bli det på grund av att det idag är väldigt få matte/No-lärare. Jag tycker att en lärare ska vara snäll men ändå konsekvent så att det inte blir för slappt. Vi vill ha fler NO/Matte-lärare! Om inte du lär oss, vem gör det då?” Källa
Jag tvivlar starkt på att ett brev som ovan, spelar någon avgörande roll för ungdomars val av utbildning. Det hade varit bättre om studenter från lärarprogrammet gick ut i skolorna och berättade om utbildningen och vilka karriärmöjligheter som finns, och på så sätt försökte påverka eleverna att välja lärarutbildningen.

Höj läraryrkets status igen, detta genom att: öka lönerna rejält, ta tillbaka auktoriteten i klassrummet, gå tillbaka till katederundervisning, låt lärarna ha kunskapsauktoritet och inte vara vägledare, höj kraven på lärarutbildningen så att alla inte klarar den (tentor istället för PM  m.m), skrota lärarlegitimationen osv.  Gör ni detta, ska ni se att fler personer läser till lärare.

Läs:

http://fordetvidare.se/hanna/2013/03/hogstadieelever-forklarar/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar