Det är allmänt känt att intresset för läraryrket är svagt i dag, de låga lönerna, outhärdliga arbetsmiljöer, och andra oförmånligheter skrämmer bort eventuella studenter till lärarprogrammet. Läget är kritiskt nu, och om man inte lyckas locka fler personer till att studera till lärare kommer det bli problem för Sverige.
Skolverket
har därför startat en kampanj i syfte att höja antalet sökande till
lärarutbildningen och på längre sikt ska det leda till fler behöriga lärare i
Sverige. Den heter För det vidare, bli framtidens lärare.
Ett
delprojekt i denna kampanj går ut på att barn och yngre tonåringar som är
intresserad av naturvetenskap, matte och teknik skriver ett personligt brev där
de berättar varför dessa ämnen är viktiga både för samhället och för dem
själva, vidare tar de upp hur en bra lärare ska vara och motiverar varför det
måste finnas lärare. Dessa brev har nu i mars delats ut till gymnasister i 3:e
ring, som snart ska välja utbildning. Syftet
är förståss att dessa brev ska påverka gymnasisterna i sitt utbildningsval och
välja lärarutbildningen.
Gullig men
ack så naiv kampanj. Varför ska natur, matte och teknik intresserade kids försöka
påverka andra att välja lärarutbildningen? Varför kan de inte själv
studera till lärare när de har rätt ålder inne? Självkart vill man påverka
dagens gymnasister, eftersom de blir färdiga lärare lagom till den stora
lärarkrisen börjar, det förstår jag. Men
denna klena och icke genomtänkta aktion påverkar inte ungdomarna. Hur seriöst
tar en 18 åring på ett sådant brev? Hade du själv blivit motiverad att välja
lärarprogrammet utav att ett barn i åk 8 berättar att hon vill bli läkare när
hon blir stor och tycker att du ska läsa till mattelärare så du kan hjälp henne
på vägen mot sin dröm att bli läkare?
”Jag vill bli läkare när jag blir vuxen, jag och många fler kommer inte att kunna bli det på grund av att det idag är väldigt få matte/No-lärare. Jag tycker att en lärare ska vara snäll men ändå konsekvent så att det inte blir för slappt. Vi vill ha fler NO/Matte-lärare! Om inte du lär oss, vem gör det då?” Källa
Höj läraryrkets status igen, detta genom att: öka lönerna rejält, ta tillbaka auktoriteten i klassrummet, gå tillbaka till katederundervisning, låt lärarna ha kunskapsauktoritet och inte vara vägledare, höj kraven på lärarutbildningen så att alla inte klarar den (tentor istället för PM m.m), skrota lärarlegitimationen osv. Gör ni detta, ska ni se att fler personer läser till lärare.
Läs:
http://fordetvidare.se/hanna/2013/03/hogstadieelever-forklarar/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar