Ett väldigt
intressant ställningstagande av Coca-cola Sverige. Är verkligen varumärkets
association med USA och namnets religiösa betydelse tillräckliga argument för
att utesluta ett av Sveriges vanligaste namn på läskflaskor? Spär man inte på en
ogrundad rädsla för en religion/kultur när man gör detta? Ska man verkligen
utgå ifrån att alla muslimer är lättkränkta? Är inte detta mer fördomsfullt?
Jag tror nog
att de flesta ungdomar i Sverige som bär namnet Muhammed inte blir kränkta över
att se sitt namn på en colaflaska utan man upplever det på samma sätt som andra
svenska ungdomar dvs att det är coolt att kunna köpa en colaflaska med sitt
eget namn på.
En annan
aspekt av frågan är hur Coca-cola kan utgå ifrån att endast människor som bär
namnet Muhammed skulle kunna ta illa upp av att se sitt namn användas av ett
företag som är förknippat med USA. Varför skulle inte Anders eller Emma kunna
ha en USA fientlig inställning och inte vilja se sitt namn på en colaflaska? Vidare
finns det ju flera vanliga svenska namn som har religiös betydelse, och varför
har Coca-cola inte tagit bort dessa namn från kampanjen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar