lördag 4 maj 2013

Coca – cola ersätter sin logga med egennamn

Coca-cola startar nu i maj 2013 en kampanj som kommer att pågå under hela sommaren och den går ut på att hylla sina konsumenter. Man kommer att ersätta sin logga med vanliga egennamn i de olika länderna som deltar i kampanjen. I Sverige har man valt de 150 vanligaste egennamnen i åldersspannet 12-29 år. Namn som Anders, Hanna, Emma och Johan kommer att finnas, men inte namnet Muhammed, som i dag är en av Sveriges vanligaste namn. Coca-cola har valt att exkludera namnet pga av respekt för namnets religiösa betydelse och det faktum att muslimer kan ta illa upp om namnet används av ett företag som är starkt symboliserat med USA.  

Ett väldigt intressant ställningstagande av Coca-cola Sverige. Är verkligen varumärkets association med USA och namnets religiösa betydelse tillräckliga argument för att utesluta ett av Sveriges vanligaste namn på läskflaskor? Spär man inte på en ogrundad rädsla för en religion/kultur när man gör detta? Ska man verkligen utgå ifrån att alla muslimer är lättkränkta? Är inte detta mer fördomsfullt?
Jag tror nog att de flesta ungdomar i Sverige som bär namnet Muhammed inte blir kränkta över att se sitt namn på en colaflaska utan man upplever det på samma sätt som andra svenska ungdomar dvs att det är coolt att kunna köpa en colaflaska med sitt eget namn på.

En annan aspekt av frågan är hur Coca-cola kan utgå ifrån att endast människor som bär namnet Muhammed skulle kunna ta illa upp av att se sitt namn användas av ett företag som är förknippat med USA. Varför skulle inte Anders eller Emma kunna ha en USA fientlig inställning och inte vilja se sitt namn på en colaflaska? Vidare finns det ju flera vanliga svenska namn som har religiös betydelse, och varför har Coca-cola inte tagit bort dessa namn från kampanjen?

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar