torsdag 4 oktober 2012

Smart drag av IKEA att ta bort kvinnorna från katalogen!

Hela Sverige har diarré just nu. IKEA, allas vårt kära ursvenska företag, har tydligen gjort något som inte PK Sverige kan förlåta. Hela landet är lamslaget och hatet mot möbeljätten finner inga gränser. Trumvirvel…..  . IKEA har tagit sig friheten att censurera kvinnorna i den Saudiarabiska versionen av IKEA katalogen.

Jag förstår inte att folk tycker detta är så upprörande. I Saudiarabien har kvinnan en svag ställning och lever under förtryck. Helt logiskt att IKEA väljer att ta bort kvinnorna från katalogen när den ska lanseras i Saudiarabien. Om de kört på i sann Svensk PK anda, utan att anpassa sig till den kulturen man ska sälja varor i, hade de gått miste om vinst. Man måste acceptera att andra länder inte kommit lika långt i kvinnokampen och en katalog innehållande frigjorda lättklädda kvinnor som rimmar illa med landets seder och normer, inte är bra marknadsföring för möblerna.

Vad är problemet med detta? IKEA tar bara seden dit man kommer och anpassar sitt innehåll i katalogen efter landets efterfrågan, vilket vilar på landets kultur och rådande samhällsnormer. Sedan kan man tycka vad man vill om kvinnans svaga ställning i Saudiarabien. Den diskussionen hör inte hit! Här handlar det bara att förstå hur man anpassar reklam för sina varor, så att man locka så många kunder som möjligt att handla och sedan kunna ta ut största möjliga vinst.
 På samma sätt är det ju i Sverige. IKEA katalogerna i Sverige innehåller i dag människor från olika samhällsklasser och kulturer, och detta har ju att göra med att man anpassat sig efter Sveriges efterfrågan, d v s Sveriges kultur och rådande samhällsnormer. Sverige i dag är ett land med blandade etniciteter och det rådande samhällsklimatet är bland annat att man lägger stor fokus på mäns och kvinnors lika värde, samt att synliggöra homosexuellas rättigheter. Tittar man i katalogen ser man att IKEA försöker att möta kundernas efterfråga, d v s genom att visa det mångkulturella Sverige, där landets befolkning kan identifiera sig med människorna i katalogen och därmed få mer lust att köpa möbler. Vilket betyder större vinst för IKEA.

Om ett utländskt företag försökte etablera sig i Sverige och försökt göra reklam för sina varor genom en varukatalog, där man inte anpassat innehållet efter tänkta kundkretsen, t ex genom att utesluta kvinnor, mörkhyade eller framställde en nidbild av homosexuella. Detta skulle betyda att man helt bortsåg ifrån svensk kultur och rådande samhällsnormer. Man hade tappat delar av sin kundkrets och hade fått mindre varor sålda och därmed gått med förlust. Det spelar ingen roll att varorna var prisvärda med god kvalitet. Ingen hade handlat av ett företag som inte anpassat sin reklam efter vad de svenska kunderna vill ha.
Nej det är bra att IKEA ta seden dit man kommer, annars skulle man inte få en enda Billys bokhylla såld. Sedan kan man givetvis diskutera hur man som företag kan ta avstånd ifrån kvinnoförtryck i Saudiarabien på bästa sätt, men det tar vi en annan gång…  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar