Jag förstår inte att folk tycker detta är så upprörande. I Saudiarabien har kvinnan en svag ställning och lever under förtryck. Helt logiskt att IKEA väljer att ta bort kvinnorna från katalogen när den ska lanseras i Saudiarabien. Om de kört på i sann Svensk PK anda, utan att anpassa sig till den kulturen man ska sälja varor i, hade de gått miste om vinst. Man måste acceptera att andra länder inte kommit lika långt i kvinnokampen och en katalog innehållande frigjorda lättklädda kvinnor som rimmar illa med landets seder och normer, inte är bra marknadsföring för möblerna.
Vad är problemet med detta? IKEA tar bara seden dit man
kommer och anpassar sitt innehåll i katalogen efter landets efterfrågan, vilket
vilar på landets kultur och rådande samhällsnormer. Sedan kan man tycka vad man
vill om kvinnans svaga ställning i Saudiarabien. Den diskussionen hör inte hit!
Här handlar det bara att förstå hur man anpassar reklam för sina varor, så
att man locka så många kunder som möjligt att handla och sedan kunna ta ut
största möjliga vinst.
På samma sätt är det
ju i Sverige. IKEA katalogerna i Sverige innehåller i dag människor från olika
samhällsklasser och kulturer, och detta har ju att göra med att man anpassat
sig efter Sveriges efterfrågan, d v s Sveriges kultur och rådande
samhällsnormer. Sverige i dag är ett land med blandade etniciteter och det
rådande samhällsklimatet är bland annat att man lägger stor fokus på mäns och
kvinnors lika värde, samt att synliggöra homosexuellas rättigheter. Tittar man
i katalogen ser man att IKEA försöker att möta kundernas efterfråga, d v s genom
att visa det mångkulturella Sverige, där landets befolkning kan identifiera sig
med människorna i katalogen och därmed få mer lust att köpa möbler. Vilket
betyder större vinst för IKEA.
Om ett utländskt företag försökte etablera sig i Sverige och
försökt göra reklam för sina varor genom en varukatalog, där man inte anpassat
innehållet efter tänkta kundkretsen, t ex genom att utesluta kvinnor, mörkhyade
eller framställde en nidbild av homosexuella. Detta skulle betyda att man helt
bortsåg ifrån svensk kultur och rådande samhällsnormer. Man hade tappat delar
av sin kundkrets och hade fått mindre varor sålda och därmed gått med förlust. Det
spelar ingen roll att varorna var prisvärda med god kvalitet. Ingen hade
handlat av ett företag som inte anpassat sin reklam efter vad de svenska
kunderna vill ha.
Nej det är bra att IKEA ta seden dit man kommer, annars
skulle man inte få en enda Billys bokhylla såld. Sedan kan man givetvis diskutera
hur man som företag kan ta avstånd ifrån kvinnoförtryck i Saudiarabien på bästa
sätt, men det tar vi en annan gång…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar