lördag 25 augusti 2012

Gräset inte grönare på andra sidan. Om facebook

Facebook hysterin tar aldrig slut. Hur många tidningsartiklar har det skrivit om detta sociala nätverk?! Facebook är tydligen inte bra för folket, man blir både beroende av att logga in och deppig av att se alla lyckliga människor som uppdaterar sina profiler med den ena skinöiga och överdrivna kommentaren efter den andra.

– Det är farligt att vistas på Facebook om man inte förhåller sig skeptisk till den information som man utsätts för, säger Denti.
Jo det kan jag nog hålla med om. Jag tycker synd om de människor som har så dåligt självförtroende och går på dessa överdrivna uppmålade fasader som dukas upp på facebook. Det är klart att det finns folk som känner sig misslyckad när facebookvännerna lägger upp bilder och med statusuppdateringar visar upp:
  •  Nya lägenheten i Vasastan (Shiit va rik jag / vi är som har råd att bo innanför tullarna)
  • Blöta kvällar på Stureplan (Jag kommer in på stureplan, jiiipppiii)
  • Vistelser i sommarstugan ute i Stockholmsskärgård (Jag har en sommarstuga!!!)
  • Middagsbjudningar med många gäster (Titta va mkt vänner jag har)
  • Fina parbilder med sin älskade ( Perfekta felfria förhållandet)
  • Fina parmiddagar på balkongen där man intar iskall skitdyr champange (Jag har vänner och har råd att dricka dyrt)
  • Sig själv utföra någon sport (Titta jag håller mig i form!)
  • Perfekta barnbilder, där det inte finns något spår av äckliga bajsblöjor, magsjuka, småbarnstrots eller gallskrik.Bara välkammade leende barn, som ser söta ut.
Det är lätt att man känner sig enkel och misslyckad när man själv känner att man inte riktigt upplever denna välpolerade och lyckliga verklighet som vissa andra tydligen gör. Varför är alla andra så lyckliga hela tiden?! Jag tycker att man ska tänka på att den bild folk ger av sig själv på facebook är den bild de själv vill förmedla. På samma sätt som det brukar sägas att vinnaren skriver historien. dvs att den bild av dåtidens samhälle som finns bevarad, är nedskriven av den starkaste i de högsta samhällsskiktet. Man måste alltså vara källkritisk när man tolkar originalkällor från det förflutna. På samma sätt är det med facebook, var källkritik, det är ägaren av sidan som lämnar ut sin livshistoria helt utifrån sitt egna perspektiv och tycke.

http://www.dn.se/kultur-noje/facebook-sprider-olycka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar