torsdag 13 september 2012

Fenomenet många vänner på Facebook


Många vänner på Facebook behöver inte betyda fler vänner i verkliga livet. Artikeln är ganska gammal, men jag minns att när jag läste den  när den publicerades år 2007. Jag hade en del åsikter om den, men då hade jag ingen blogg, så därför får jag, så här 5 år senare, äntligen skriva ner vad jag tycker om denna artikel.
När artiklen skrevs, år 2007, hade Sverige Facebookfeber, och stor del av befolkningen hade skaffat sig, eller skulle komma att skaffa användarkonto hos Facebook. Allt människor pratade om, överallt, var Facebook, vilka applikationer man använde sig av, senaste fotoalbumet man lagt ut, vem som formulerat coolast uppdatering, fulaste eller snyggaste presentationsbilden, och givetvis hur många vänner man hade på sin vännerlista.

En användares vännerlista har varit i fokus för så många debatter. I ena stunden var det status och bra för karriären att ha en omfattande vännerlista, i nästa stund var det motsatta. För väldigt många var det, och är väl fortfarande, många vänner på Facebook synonymt med popularitet och hög status.
Precis som år 2007 tyckte jag även i dag att vännerlistan på Facebook inte säger något om användarens riktiga sociala liv i verkligheten. Alla vet att det var väldigt få som verkligen bara la till människor som fanns i ens vänskapskrets, utan man saltade sin vännerlista rejält och la till människor som inte stod en så nära, t ex hon den där i parallellklassen i åk 4, som du jobbade i samma grupp som på en bildlektion -94 osv.

Därför blev man rätt pinsamt berörd när DN publicerade denna artikel:
Riktiga vänner är inte samma sak som internetvänner. Den som har hundratals, tusentals vänner på sociala nätverkssajter har inte nödvändigtvis fler nära vänner än andra, menar en engelsk forskare.

Som att man behöver vara någon raketforskare för att förstå det liksom? Det är ganska så märkligt att en seriös tidning som DN publicerar en sådan här skräpartikel som skulle passa bättre i Aftonhoran. Jag anser att det är riktigt illa om vuxna människor tror att antalet vänner på Facebook speglar någons sociala liv i verkligheten. Allting är inte som man försöker måla upp det på Facebook! Det är makalöst pinsamt att en ”forskare måste berätta för folket att riktiga vänner inte är samma sak som internetvänner”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar