fredag 21 september 2012

Lågt pris och hög kvalitet behöver inte utesluta varandra

Mindre elektronikkedjor går i konkurs nu senast Expert. Detta beror på den tuffa konkurrensen från elektronikjättar som Media markt och Elgiganten som kan pressa priset till max.

Erik Modig, forskare i konsumentmarknadsföring vid Hadelshögskolan menar att det i dag är för stort fokus på priset, vid valet av en vara. Enda undantaget är Appels produkter menar Modig. Han förespråkar att fokuset ska flyttas från kostnad till kvalitet och kundservice.

Vi lever i ett konsumtionssamhälle, där man fokuserar på vad saker kostar och där kvalitet kommer i andra hand. Större kedjor konkurrerar ut de mindre, som kanske erbjuder högre kvalitet men kostar mer. Det känns som att det är en naturlig utveckling. Jag menar, 

 hur många i Sverige handlar inte sina möbler på IKEA, trots att de har urdålig kvalitet, men är billigt? Tänk hur många mindre företag IKEA konkurrerat ut, sedan det startade...

Så vad är problemet om man i framtiden endast handlar på Media Markt när man ska handla elektornikprylar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar