lördag 1 september 2012

På min tid hade vi krav på att lära oss simma utanför skolan


I dag så ska man få allt serverat känns det som. Allt mer av föräldraansvaret skjuts över på skolan, då föräldrar vare sig har tid, ork eller pengar att ta rusta sitt barn för att kunna klara sig bra i samhälle. Nu är det alltså simskolan som är för dyr för att alla ska ha råd med det. Hur kommer det sig att man som förälder inte prioriterar att betala de 1400 kr det kostar att gå i simskola frågar jag mig? Att kunna simma kan vara skillnaden mellan liv och död, och drunkningsolyckor är den vanligaste orsak till att barn dör i Sverige, efter trafikolyckor. Med den statistiken borde man väl som förälder kunna fimpa ciggen eller sluta köpa 10 liter cola om dagen, för att i stället lägga pengarna på simskola för sina barn. I stället för att lägga något ansvar på föräldrarna, så ska skolorna stå för gratis simundervisning!
Nu låter jag väldigt gammal, men på min tid så hade vi krav på oss att vara simkunniga när vi började i skolan. I åk 3 hade vi simprov arrangerad av skolan, då läroplanen ställde krav på simkunnighet. Vi fick alltså åka in till simhallen och var och en i klassen fick i tur och ordning visa att de kunde simma ett x antal meter. Det fanns alltså ett grundkrav på hemmet, att göra oss simkunniga. Om det fungerade förr, varför skulle det inte fungera nu?  

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/alla-barn-maste-fa-lara-sig-att-simma_7425952.svd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar