tisdag 4 september 2012

Bra SJ, men utveckla er SMS biljett

SJ har gått ut med att de tänker sluta sälja biljetter på sina tåg från och med 15 november i år. De menar att det är få kunder i dag som utnyttjar möjligheten att köpa biljett ombord på tåget och det administrativa tar onödigt mycket tid från personalen som kan fokusera på kundservice. Här kan man ställa sig frågan om inte möjligheten att köpa en biljett ombord, är en viktig del av SJ:s kundservice? Med tanke på all negativ kritik SJ fått för sina nya rutiner.

Jag tycker faktiskt inte att SJ:s nyhet med biljettlösa tåg är dåligt. Tycker att det är en modern och bra ide om SJ utvecklar sina SMS biljetter. I dag är det få ställen i kollektivtrafiken som erbjuder möjligheten att köpa biljetter ombord. Resenärerna hänvisas till att lösa en SMS biljett vars kostnad kommer på mobilräkningen.
Detta tycker jag att man ska ha i tanke när man kritiserar SJ:s nymodigheter.

I dag kan man bara få SJ:s SMS biljett när man betalt sin biljett med kort och sedan valt att biljetten ska levereras som SMS biljett.SJ skulle alltså behöva utveckla sin SMS tjänst, så att man kan boka biljetten via telefonen och kostnaden dras på telefonräkningen. Så som det fungerar det hos tex Stockholm lokaltrafik (SL).


http://www.dn.se/nyheter/sverige/sj-slutar-salja-biljetter-pa-tagen
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sj-slutar-salja-biljetter-pa-tagen_7471200.svd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar